SBOR PRAVOSLAVNÉHO KATEDRÁLNÍHO CHRÁMU SV. CYRILA A METODĚJE V PRAZE
navázal při svém zrodu na tradici chrámového sboru vzniklého při obnovení pravoslavné církve v našich zemích za první republiky. Jeho rozvoj byl přerušen událostmi r. 1942, kdy byla církev nacisty zakázána a likvidována pro poskytnutí azylu těm, kdo vykonali soud dějin nad R. Heydrichem. V roce 1945 stanul u dirigentského pultu sboru mladý sbormistr, dirigent a skladatel Tomáš Jirák, posluchač kompozičního oddělení pražské konzervatoře prof. Rudolfa Karla a dirigování prof. Václava Talicha. Sbor byl tehdy složen vesměs z mladých pěvců, jejichž valná část působila v opeře Národní divadla v Praze, v Českém pěveckém sboru a ve sboru Čs. rozhlasu.
Pěvecký sbor pravoslavného katedrálního chrámu se v současnosti věnuje interpretaci duchovních skladeb autorů, kteří svá díla zasvětili pravoslavným bohoslužbám. Významnou část tvoří pak díla česká, jejichž autory jsou např. biskup - obnovitel pravoslaví v našem národě - sv. novomučedník Gorazd, T. Jirák a další. Mezi sólisty katedrálního sboru najdeme v průběhu let významné současné pěvce např. Beno Blachuta, Eduarda Hakena a mnoho dalších. V současné době řídí sbor Božena Berounská, v dirigování žákyně prof. Tomáše Jiráka, která nastoupila na jeho místo a s obdivuhodnou uměleckou erudicí pokračuje v jeho díle.